Coost > Investeren >

Wat je moet weten

Investeren in vastgoed: de assistentiewoning

Heel wat mensen denken nu al aan een assistentiewoning voor later. Wat als de kinderen het huis uit zijn en uw woning te groot wordt? Wordt de trap opgaan moeilijk of vindt u het lastig om zo afgelegen te wonen? Zonder in te boeten aan vrijheid en zelfstandigheid spelen assistentiewoningen in op de stijgende vraag naar meer levenskwaliteit en comfort op latere leeftijd.

Investeren in een assistentiewoning.
Hoe gaat het in zijn werk?

1
Budget

Alles begint met het bepalen van een budget. Wat u kan kopen hangt af van hoeveel u kan besteden. Doet u dit alleen? Of samen met uw ouders?

2
Locatie

Wij nodigen u uit om de locatie te bezoeken. Zo ziet en voelt u meteen dat een assistentiewoning zoveel meer is dan een stoffig kamertje in een rusthuis. Voor een erkende assistentiewoning bedraagt de minimale oppervlakte 40 vierkante meter. Maar zo klein wil niemand wonen. Mensen willen ruimte, en daarom zijn de units die Coost aanbiedt tussen de 61 en 126 vierkante meter groot.

3
Uw keuze

Wij doen u graag een voorstel. We bekijken samen uw plannen en onze prijzen en geven advies. Vanaf het ogenblik dat u een specifieke assistentiewoning hebt aangeduid op plan, ligt de keuze vast.

4
Juridisch

Voor de juridische aspecten maakt u een afspraak met een notaris. Ook details over uw successieplanning of schenking worden daar vastgelegd.

5
Verkoopovereenkomst

In samenspraak met de notaris wordt de voorlopige verkoopovereenkomst opgesteld. Na ondertekening van dit document is de verkoop bindend en dient het compromis als basis voor de later te ondertekenen notariële akte.

6
Officiƫle aankoop

Na het betalen van de registratierechten kunnen de notariële akte en aankoopakte ondertekend worden en gaan we dus officieel over tot de aankoop.

7
Rendement gegarandeerd

Wij garanderen een goede risico-rendementsverhouding en helpen u uw rendement te maximaliseren. Koopt u een assistentiewoning die al verhuurd is, dan is er meteen rendement. Zo niet, dan kijken wij voor een onmiddellijke bezetting en selecteren wij betrouwbare en solvabele huurders.

Wat zijn de voor- en nadelen van het investeren in een assistentiewoning?

Voordelen
  • De vergrijzing neemt toe en de woon-zorgcentra zitten vol. De vraag naar assistentiewoningen zal dus alleen maar stijgen. Zeker in West-Vlaanderen, waar het aantal 65-plussers volgens demografische voorspellingen nog meer zal groeien dan in het zuiden van het land.
  • Erkende assistentiewoningen op een toplocatie zijn een mooie belegging, als opbrengst voor uzelf, later voor de kinderen of om eventueel ooit zelf te bewonen. U investeert in de toekomst en doet dat rendabel en veilig.
  • Sowieso zijn er ook fiscale voordelen verbonden aan de koop van erkende assistentiewoningen, zoals het verlaagd btw-tarief van 12 procent (in plaats van 21 procent) en de vrijstelling van onroerende voorheffing.
  • Koopt u de assistentiewoning niet voor uzelf of voor uw ouders, dan zorgt Coost voor de juiste huurders. Wilt u onmiddellijk rendement, dan kunt u een assistentiewoning kopen die door ons al is verhuurd. U geniet dus van een zorgeloze investering die rendeert en u maandelijks meer opbrengt dan een klassiek appartement.
Nadelen
  • Investeren in een assistentiewoning kunt u niet vergelijken met investeren in een appartement of handelspand. Bij een assistentiewoning hoort ook een dienstenpakket dat wordt aangeboden aan de bewoners. Dit is dus vastgoed dat door een uitbater wordt beheerd waardoor u er niet evenveel vat op hebt als op een woning waarvan u het beheer zelf in handen hebt.
  • Door de gemeenschappelijke delen en de wettelijke minimumvereisten waar de woning aan moet voldoen zijn assistentiewoningen veelal duurder in aankoop dan een gewoon appartement, ondanks de toepassing van de 12 procent btw.

Waarom is het belangrijk dat u investeert in een erkende assistentiewoning?

In 2012 werd door de Vlaamse Regering beslist dat assistentiewoningen aan strengere normen moesten voldoen dan de in de volksmond gekende serviceflats. Dit werd geen verplichting, maar wie wel de inspanning deed, kreeg een erkenning. Investeert u dus in een erkende assistentiewoning, dan bent u zeker dat de woningen voldoen aan de vijf wettelijke minimumvereisten opgelegd door de Vlaamse Overheid en dus zeker van kwaliteitsgarantie. De fiscale gunstregeling bij aankoop wordt trouwens ook enkel gekoppeld aan de erkende assistentiewoningen.


Wat is het voordeel van gesplitst gebruik?

Wilt u genieten van een gunstige successieplanning, dan kan u kiezen voor gesplitst gebruik. Bij een gesplitste aankoop kopen de ouders het vruchtgebruik van de assistentiewoning en de kinderen de blote eigendom. Als ouder kunt u de woning levenslang bewonen of verhuren, en bij het overlijden worden de kinderen volle eigenaar zonder erfbelasting te betalen. Mooi meegenomen dus!

Investeren in vastgoed: de assistentiewoning
Bekijk al onze assistentiewoningen
Naar overzicht
Nog vragen? Laat ze ons gerust weten.
Of boek direct een afspraak voor een persoonlijke rondleiding.


Deze website gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken, op basis hiervan verbeteren wij de website continue. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met de verwerking van de verkregen gegevens.

Meer informatie over cookies